Veelgestelde vragen
Alle vacatures van de Huisartsen Spoedpost Zaanstreek Waterland én Huisartsenzorg Zaanstreek Waterland staan op de HZW website.
U kunt in 1 minuut op onze website bepalen of u naar de huisarts of Huisartsenpost moet.
De Huisartsenpost Zaanstreek Waterland kan alleen hulp verlenen aan patiënten binnen de regio Zaanstreek Waterland.
Bent u op vakantie, een dagje weg of op bezoek bij familie in een andere regio?
Neem contact op met de Huisartsenpost in de regio waar u nu bent.
Bent u in het buitenland?
Voor hulp in het buitenland belt u het telefoonnummer van de alarmcentrale van uw zorgverzekering.
Dit nummer staat op uw pasje. U kunt dit nummer 24 uur per dag bereiken.U belt 112 als u met spoed politie, brandweer of ambulance nodig hebt.
Ook in veel landen in Europa kunt u 112 bellen voor spoed.
Wanneer u 112 in het buitenland belt, krijgt u de alarmdienst van dat land aan de telefoon.Het werkgebied van de Huisartsenposten Zaanstreek Waterland is begrensd aan de hand van postcodes. Het gebied komt vrijwel overeen met het gebied dat de huisartsen overdag vanuit de praktijk bestrijken.
De Huisartsenpost Zaanstreek heeft als werkgebied de gebieden met de postcodes 1500 t/m 1599 en een deel van postcodegebied 1458. Globaal omvat dit de gebieden Zaandam Midden, de Banne, Zaandam Noordoost, Zaandam Zuidoost, Assendelft, Krommenie, Wormerland en Oostzaan.
De Huisartsenpost Waterland heeft als werkgebied de gebieden met de postcode 1131, 1132, 1135, 1141, 1145, 1151, 1154, 1156 en 1441 t/m 1488, plus een deel van 1546. Globaal omvat dit Edam, Purmerend, Waterland, Graft-de Rijp, Beemster en Volendam.
Als u niet in het werkgebied van de Huisartsenpost woont en toch gebruik wilt maken van de Huisartsenpost, wordt u als passant ingeschreven. Als uw verzekeringsgegevens niet beschikbaar zijn moet u contant afrekenen. Huisartsenzorg wordt vergoed door uw zorgverzekeraar.
De visiteauto kan alleen visites afleggen binnen het hier boven genoemde gebied!
De Huisartsenpost is van maandag tot en met vrijdag open van 17.00 uur tot 8.00 uur de volgende dag.
In het weekend (zaterdag en zondag) en met feestdagen zijn wij de hele dag open.
Ja, het telefoongesprek wordt opgenomen zodat wij hiervan kunnen leren en onze kwaliteit kunnen verbeteren.
De opnames worden vertrouwelijk behandeld en vallen onder het medisch beroepsgeheim en de privacywet.Lees op de pagina privacy meer over hoe wij met uw gegevens omgaan.
Als tweelingen of meerlingen dezelfde voorletters hebben is het extra belangrijk dat het BSN nummer goed wordt doorgegeven. We noteren alles wat we doen. Dit moet natuurlijk bij de juiste persoon komen te staan. We kunnen een speciale melding in het systeem zetten dat het om een meerling gaat.
Het kan soms heel erg druk zijn. Een medische situatie inschatten kost tijd.
Een telefoongesprek met de Huisartsenpost duurt gemiddeld tussen de 3 en 8 minuten.
Soms bellen mensen met vragen die eigenlijk niet voor ons zijn. Dit kost onnodig tijd.
Bepaal in 1 minuut of u naar de dokter moet!
Iedereen twijfelt wel eens of een bezoek aan de huisarts of Huisartsenpost nodig is.
Op onze website kunt u eenvoudig zien of u naar de dokter moet.
U beantwoordt een aantal vragen.
U krijgt daarna direct betrouwbaar advies of u naar de dokter moet. Dit advies is gebaseerd op de Nationale Triage Standaard (NTS). Dit zijn landelijke afspraken.
Ja dat kan. Op onze website kunt u eenvoudig zien of iemand naar de dokter moet.
U beantwoordt een aantal vragen.
U krijgt daarna direct betrouwbaar advies of deze persoon naar de dokter moet. Dit advies is gebaseerd op de Nationale Triage Standaard (NTS). Dit zijn landelijke afspraken.
Zorg er alstublieft voor dat u in de buurt bent van de patiënt als u belt. Wij willen de persoon die ziek is ook aan de telefoon spreken.
Houd de volgende gegevens van de patiënt bij de hand:
- Naam en geboortedatum
- BSN
- Adres en telefoonnummer
- Zorgpas/zorgverzekering
- Naam van de huisarts
- Lijst van gebruikte medicijnen
- Medische geschiedenis
- Allergieën
- Wensen over reanimatie/opname etc.
U belt 112 als u met spoed politie, brandweer of ambulance nodig hebt. Een ambulance kan nodig zijn als u denkt dat iemand in levensgevaar is. Bijvoorbeeld door een ernstig ongeluk of een andere levensbedreigende situatie.
U belt de Huisartsenpost voor dringende klachten die echt niet kunnen wachten totdat u weer naar uw eigen huisarts of zijn vervanger kunt gaan.
Bepaal in 1 minuut of u naar de dokter moet!
Iedereen twijfelt wel eens of een bezoek aan de huisarts of Huisartsenpost nodig is.
Op onze website kunt u eenvoudig zien of u naar de dokter moet.
U beantwoordt een aantal vragen.
U krijgt daarna direct betrouwbaar advies of u naar de dokter moet. Dit advies is gebaseerd op de Nationale Triage Standaard (NTS). Dit zijn landelijke afspraken.
Ja, maar de kans is klein dat u uw eigen huisarts ziet bij een bezoek aan de Huisartsenpost.
Er werken meer dan 140 huisartsen uit de regio Zaanstreek Waterland op de Huisartsenpost.
De verschillende diensten worden verdeeld onder de huisartsen.
Ja, als het nodig is kan de huisarts naar u toe komen. Het ligt aan de medische situatie of de huisarts naar u toekomt.
Geen vervoer is geen reden voor een bezoek aan huis door de huisarts.
Bij de visite komt de huisarts samen met een chauffeur in een speciale Huisartsenpost auto. De chauffeur is opgeleid tot visite-assistent en helpt de huisarts met bijvoorbeeld het aangeven van spullen.
Bepaal in 1 minuut of u naar de dokter moet!
Iedereen twijfelt wel eens of een bezoek aan de huisarts of Huisartsenpost nodig is.
Op onze website kunt u eenvoudig zien of u naar de dokter moet.
U beantwoordt een aantal vragen.
U krijgt daarna direct betrouwbaar advies of u naar de dokter moet. Dit advies is gebaseerd op de Nationale Triage Standaard (NTS). Dit zijn landelijke afspraken.
Als het nodig is dat u langs komt op de Huisartsenpost wordt er een afspraak ingepland.
Soms zijn er patiënten met dringendere klachten. We moeten dan de volgorde van de afspraken veranderen.
Ook kan een andere afspraak uitlopen, omdat daar toch meer tijd voor nodig was.
Dit is gratis als u een zorgverzekering heeft. De kosten voor een telefonisch advies, bezoek aan de Huisartsenpost of een visite vallen onder uw basiszorgverzekering. Dit gaat niet van uw eigen risico af.
Soms hebben we niet de juiste gegevens van uw zorgverzekeraar en ontvangt u van ons een rekening. U kunt deze rekening bij uw zorgverzekeraar declareren.
Als u geen zorgverzekering heeft moet u de kosten contant of per pin betalen op de Huisartsenpost.
Let op: er kunnen wel kosten (eigen bijdrage en/of eigen risico) zitten bij medicijnen.
Ook zijn er extra kosten als u bijvoorbeeld een röntgenfoto of gips nodig heeft. Deze handelingen worden door het ziekenhuis uitgevoerd en niet meer door de Huisartsenpost.Zie voor meer informatie over eigen risico en eigen bijdrage de website van de rijksoverheid.
Als uw medicijnen op zijn vraagt u aan uw eigen huisarts of specialist een herhaalrecept voor nieuwe medicijnen.
In dringende gevallen kan een van de onderstaande apotheken u medicijnen meegeven.
De hoeveelheid is voor maximaal 5 dagen.
Totdat u bij uw eigen huisarts of specialist een nieuw recept kunt aanvragen.
Dit wordt een overbruggingsrecept genoemd.
U overbrugt de periode totdat u naar uw eigen huisarts of specialist kunt voor een herhalingsrecept.
Let op: in sommige situaties geldt deze regeling niet. Neem contact op met de apotheek.
De Huisartsenpost is geen apotheek.
In Zaandam kunt u naar de Zaanapotheek.
Deze zit aan de Zorgboulevard bij het Zaans Medisch Centrum. Zie ook: www.zaanapotheek.nlIn Purmerend kunt u naar de 24-uurs apotheek.
Deze zit in de centrale hal van het Dijklander Ziekenhuis. Zie ook: www.24uursapotheekwaterland.nlKosten voor medicijnen gaan af van uw eigen risico. Voor sommige medicijnen heeft u een eigen bijdrage.
Zie voor meer informatie over eigen risico en eigen bijdrage de website van de rijksoverheid.
Alleen als u hier vooraf toestemming voor heeft gegeven bij uw eigen huisarts.
Het uitwisselen van de medische gegevens gebeurt via een speciaal beveiligd systeem.
Ja, uw eigen huisarts ontvangt een bericht met daarin een korte samenvatting.
Wij vragen daarom aan de telefoon wie uw eigen huisarts is.